h1

Middagsfilosoferande

maj 5, 2008

Läst en del artiklar om matbristen i världen. EU’s, och många andra länders, klimatmål har i förlängningen lett till att det inte är lönsamt att odla mat längre. Grödor som kan bli etanol är mer värda, och i hela karusellen slås små jordbruk ut. Ofattbara mängder med människor drabbas av detta, och mest drabbas som vanligt kvinnor och barn. I sydamerika kan den fattiga massan inte längre köpa bröd, kött ätes i form av kyckling inte mer än en gång i månaden om alls, och istället för att äta fem tortillias per mål är de nere på tre till två tortillias per mål.

Djurbruket har aldrig tilltalat mig. Den industriella slakten har alltid haft en empati-befriad aura som gör att man ibland drar sig för att ta en tugga till. Och missbruket med att frakta boskap över hela världen för att tjäna två ören är inte bara moraliskt fel utan också en katastrof för vår miljö. Jag läste någonstans att fångade räkor i Norge snabbfrys ner, skickas med flyg till Kina där de skalas för att sedan skickas tillbaka till Norge där de läggs in i påsar för att sedan lastbilas ut till butikerna. Det är billigare att skicka räkor med flygplan till andra sidan värlen och tillbaka än att låta en industri i Norge göra samma arbete.

Allt som allt undrar man vad faan vi håller på med. Jag är inte rik, och borde nog inte göra vad jag gör, men jag har börjat köpa rättvisemärkt och miljömärkt istort sett oavsett pris. Kravmärkta morötter, rättvisemärkt te. Det finns inte så mycket att välja på, men det jag kan gör jag.

Jag funderar dessutom på att lägga om min kost till vegetarisk. Lite konfliktfyllt eftersom det är den vegetabiliska basvarorna som skjuter i höjden för de fattigaste. Men jag tror inte längre att det är hållbart att äta kött i samma utsträckning längre. Så mera krav och rättvisemärkt fisk och mindre av allt annat. Hemmaslaktat lamm är det inget fel på. Ej heller vilt kött jagat här. Klimatsmart. Skitnödigt pk ord, men jag tror det är dags nu. Vi har skitit så mycket i hallen att det luktar i resten av huset hur mycket vi än vädrar.

E24, jättebra artikel

Morotsfisk, 1 portion
1-2 fiskfileer
2-3 morötter
1 dl turkisk yoghurt
kryddor
panering

Riv morötterna och bryn dem. Rör ner yoghurten och kryddor och låt det sjuda under svag värme.
Panera fisken och stek den gyllenbrun.
Servera fisken med morotsröran.

2 kommentarer

  1. klimatsmart att äta fisk? Antingen har du metat upp den, och då får vi hoppas att du är resistent mot ganska mycket, annars är den troligtvis relativt industriellt fiskad.


  2. Det finns rättvise- och kravmärkt fisk. Men ropa in lite torsk från baltikum är ju som att skita sig själv i näven.



Lämna en kommentar